Εμπορική Ναυτιλία
Μέχρι το 1805, τα ελληνικά νησιά και τα παράλια έζησαν μια πρωτοφανή ναυτιλιακή άνθιση. Οι Έλληνες έμποροι και ναυτικοί είχαν γίνει οι κύριοι μεταφορείς εμπορευμάτων στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα.
Η συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (1774) έδωσε στα ελληνικά πλοία τη ρωσική προστασία. Αυτό σήμαινε ότι μπορούσαν να ταξιδεύουν ασφαλώς στη Μαύρη Θάλασσα, όπου λιμάνια όπως η Οδησσός προσέφεραν τεράστιες εμπορικές ευκαιρίες.
Οι Ναπολεόντειοι Πόλεμοι έφεραν ακόμη μεγαλύτερα κέρδη. Ενώ τα γαλλικά πλοία εξαφανίστηκαν από την Ανατολική Μεσόγειο και οι Άγγλοι έκαναν αποκλεισμό, οι Έλληνες ναυτικοί κατάφεραν να διασπάσουν αυτούς τους περιορισμούς και να κερδίσουν τεράστια ποσά.
Σημείωση: Αυτή η ναυτιλιακή ευημερία δημιούργησε μια ισχυρή ελληνική εμπορική τάξη που αργότερα θα χρηματοδοτήσει την Επανάσταση.
Η κρίση της Επανάστασης (1821-1830) όμως ανέτρεψε τα πάντα. Ο εμπορικός στόλος μετατράπηκε σε πολεμικό για να υπηρετήσει τον αγώνα της ανεξαρτησίας. Τα εμπορικά δρομολόγια διακόπηκαν και παραδοσιακά ναυτικά κέντρα όπως τα Ψαρά και το Γαλαξίδι καταστράφηκαν ή έμειναν έρημα.